9. Část - ID mapa
V této části si vytexturujeme model židle. Než se pustíme do texturování vám chci jen ukázat co jsem udělal v Blenderu. Jako ve většině případů jsem si vytvořil Low Res a High Res verzi mého modelu. V této části budeme používat ID mapu, kterou vytvoříme v Substance Painteru z High Res modelu. Na High Res modelu jsem tedy pomocí Vertex Paint módu obarvil polygony barvami podle toho, kde bych chtěl mít jaké materiály.
![Blender - Vertex Paint Mode](../../img/9.IDMapa/BlenderVertexPaintMode.png)
To je tak nějak vše, co jsem vám chtěl v Blenderu ukázat a můžeme se pustit do texturování. V Substance Painteru vytvoříme nový projekt s velikostí textur třeba 2048. Velikost textur můžeme vybrat třeba i podle toho, jak daleko bude objekt na scéně. Pokud si ale chcete tento objekt uschovat i pro další projekty tak to samozřejmě není úplně ideální.
![Substance Painter - Create New Project](../../img/9.IDMapa/SubstancePainterCreateNewProjectChair.png)
Na začátek si vytvoříme textury podle našeho detailnějšího modelu, takže v Texture Set Settings klikneme na Bake Mesh Maps a protože tentokrát budeme používat i ID mapu, tak ji necháme zapnutou. U tohoto objektu je potřeba trochu zvýšit Max Frontal Distance, jinak se to nevytvoří dobře, klidně si tam zkuste nejdříve nechat jen 0.01. Tento objekt jsem rozdělil na 2 části, aby do sebe navzájem nezasahovali židle a sedák židle, takže musíme přepnout Match na By Mesh Name.
![Substance Painter - Bake Mesh Maps Window](../../img/9.IDMapa/SubstancePainterChairBakingCommon.png)
V části ID map nastavíme odkud se má ID mapa vzít. Na tento objekt jsem používal Vertex Paint, takže tam nastavíme Vertex Color a můžeme kliknout na Bake Selected Textures.
![Substance Painter - Bake Mesh Maps Window - ID Map Options](../../img/9.IDMapa/SubstancePainterChairBakingID.png)
Když teď máme vytvořenou ID mapu, tak ji můžeme použít k vytvoření masky. Přidáme do Layers okna složku, klikneme na ni pravým tlačítkem a vybereme Add mask with color selection.
![Substance Painter - Add Mask With Color Selection](../../img/9.IDMapa/SubstancePainterAddMaskWithColorSelection.png)
Teď můžeme vybrat barvu z ID mapy, na kterou budeme chtít materiály které dáme do této složky aplikovat.
![Substance Painter - Pick Color](../../img/9.IDMapa/SubstancePainterPickColor.png)
Nyní přesuneme do této složky nějaký materiál. Na některých částech objektu bychom chtěli tento materiál otočit, takže přidáme tomuto materiálu bílou masku, vybereme si nástroj Polygon Fill a nastavíme černou barvu na masce kde se nám materiál nelíbí a chceme ho otočit.
![Substance Painter - Polygon Fill](../../img/9.IDMapa/SubstancePainterChairPolygonFill.png)
Teď tento Fill Layer duplikujeme pomocí Ctrl + D (nebo přes pravé tlačítko) a invertujeme masku. Potom můžeme materiál rotovat v Properties okně.
![Substance Painter - Invert Mask](../../img/9.IDMapa/SubstancePainterChairInvertMask.png)
Dřevo už máme na objektu aplikované a zbývá nám sedák. Přidáme tedy do Layers okna nějaký materiál, nastavíme mu Mask with color selection a vybereme barvu z ID mapy, na kterou chceme tento materiál aplikovat. V Properties okně můžeme tento materiál o něco zmenšit a nastavit Projection na Tri-planar projection, tím se nám vyhladí přechody mezi UV ostrovy.
![Substance Painter - Tri-planar Projection](../../img/9.IDMapa/SubstancePainterTriPlanarProjection.png)
Nyní bychom mohli tuto židli trochu zašpinit, pokud chceme. Vlastně bychom mohli třeba trochu ošoupat sedák židle. Můžeme duplikovat vrstvu s materiálem sedáku pomocí Ctrl + D, nastavit trochu světlejší barvu materiálu v Properties okně v části Parameters (teda pokud to materiál umožňuje) a po stisknutí pravého tlačítka na právě duplikovanou vrstvu vybrat Clear mask.
![Substance Painter - Duplicate Layer](../../img/9.IDMapa/SubstancePainterChairDuplicateLayer.png)
Teď se můžeme přepnout do masky této vrstvy, nastavit Grayscale a můžeme židli trochu ošoupat.
![Substance Painter - Painting Scuffed Material](../../img/9.IDMapa/SubstancePainterPaintScuffedMaterial.png)
No a teď můžeme náš model trochu zašpinit. Takže přidáme Paint Layer, nastavíme barvu, Roughness, možná trochu height, vybereme si štětec a můžeme začít špinit naši židli.
![Substance Painter - Painting Dirt](../../img/9.IDMapa/SubstancePainterPaintingDirt.png)
Nakonec můžeme přidat třeba ještě pár škrábanců. Takže vytvoříme další Paint Layer, zapneme v properties okně jen height, vybereme v okně Shelf v Alphas sekci nějaké škrábance a pár jich na objekt aplikujeme.
![Substance Painter - Painting Scratches](../../img/9.IDMapa/SubstancePainterChairPaintingScratches.png)
A máme vytexturovanou celkem pěknou židli. 🙂
![Substance Painter - Finished Chair](../../img/9.IDMapa/SubstancePainterChairFinished.png)