Texturování v Substance Painteru

6. Část - Smart Material a Projection

V této části si vytexturujeme model čokolády. Najdete ho v souborech které jste si stáhli v úvodní části. Dříve než se do toho pustíme bych vám ale ještě chtěl ukázat, jak jsem tento model UV Unwrapnul a vyexportoval v Blenderu.

Nejprve jsem si vytvořil Low Resolution verzi modelu. Vytvořil jsem dva modely, jeden jsem pojmenoval Chocolate_low a druhý ChocolatePackage_low. K tomu, proč jsem tento model rozdělil na 2 části se dostanu až v Substance Painteru.

Blender - Low Resolution Model

Poté jsem tento model duplikoval a vytvořil High Resolution verzi. Tyto objekty jsem nazval Chocolate_high a ChocolatePackage_high.

Blender - High Resolution Model

Poté jsem si Unwrapnul oba Low Resolution objekty, označil oba objekty v Object Modu, přepnul jsem se do Edit Modu a v Nabídce UV jsem vybral možnost Pack Islands. Tuto operaci jsem musel udělat, protože oba objekty budou sdílet jednu texturu.

Blender - Pack Islands of Two Objects

Teď už můžu jak Low Res objekt, tak High Res objekt vyexportovat. Nejprve vyexportuji Low Res objekt, označím tedy v Object Modu Chocolate_low a ChocolatePackage_low a v horním menu v nabídce File vyberu Export a FBX. Tím se mi otevřelo okno, kde si vyberu kde to chci uložit a zaškrtnu tam že chci vyexportovat jen vybrané objekty. Kliknu na Export FBX a tím se mi objekt vyexportuje.

Blender - Export Selected Objects

Podobně to udělám i s High Res objektem.

Teď když už jsem vám popsal, jak jsem objekty vyexportoval, tak můžeme spustit Substance Painter a pustit se do texturování. V Substance Painter si vytvoříme nový projekt, takže v horní liště klikneme na File a New. Tento objekt je docela malý, takže můžeme velikost textur nastavit třeba jen na 256.

Substance Painter - Create New Project

Na začátek si vytvoříme textury podle naší detailnější verze modelu. Takže v Texture Set Settings okně klikneme na Bake Mesh Maps. V okně, které se nám zobrazí si zvolíme velikost textur, vybereme náš High Res objekt, vypneme ID mapu a v dolní části tohoto okna vybereme Match By Mesh Name. Pod touto možností máme možnost nastavit podle jakých koncových jmen má Substance Painter určit o jaký objekt se jedná (proto jsem je pojmenoval něco_low a něco_high). Objekt jsem rozdělil na dvě části proto, aby do sebe navzájem nezasahovali čokoláda a její obal.

Substance Painter - Bake Mesh Maps By Mesh Name

Až se vám textury vytvoří tak můžete vidět narozdíl od předchozího objektu který jsme texturovali opravdovou sílu Normal Map.

Substance Painter - Baked Textures

Na vytexturování čokolády jsem si ze Substance Share stáhnul Smart Material. Teď si ukážeme, jak ho do Substance Painteru přidat. V Shelf okně klikneme na ikonu Import Resources.

Otevře se nám okno, kde můžeme vybrat co všechno chceme do Substance Painteru přidat. V horní části máme tlačítko Add Resources které nám umožní vybrat co chceme přidat. Dole si potom můžete vybrat kam to chcete přidat. Jsou tam 3 možnosti:

current session přidat jen do doby vypnutí programu
project 'jméno projektu' přidat jen do tohoto projektu
shelf 'shelf' přidat do Substance Painteru navždy
Substance Painter - Import Resources
Substance Painter - Import Resources Window

Když už jsme si do Substance Painteru tento materiál přidali, tak ho můžeme použít. V Shelf okně v sekci Smart Materials by nám měl přibýt materiál s názvem Chocolate (pokud jste si stáhnuli nějaký jiný materiál tak se samozřejmě může nacházet jinde a jmenovat se jinak).

Substance Painter - Find Material

Pokud smažeme v Layers okně Paint Layer, který tam je defaultně a přesuneme tam náš nově stažený materiál tak můžeme vidět co Smart Material dělá. Vytvoří za nás různé vrstvy, takže si je nemusíme vytvářet sami. Pokud chceme tak můžeme některé z těchto vrstev klidně upravit, já jsem např. nechtěl, aby byl tento materiál tak lesklý, tak jsem v některých vrstvách upravil Roughness.

Substance Painter - Smart Material in Layers Window

Nechceme samozřejmě aby byl čokoládový i náš obal, a proto přidáme bílou masku a pomocí Polygon Fill vybereme, kde čokoládu nechceme.

Substance Painter - Edit Mask

Nyní se můžeme pustit do texturování obalu čokolády. Prozatím můžeme přidat nějaký základní materiál na který pak aplikujeme nějaké obrázky. Já jsem přidal materiál s názvem Plastic Matte Pure. Přidal jsem na něj černou masku a tam kde jsem chtěl, aby se materiál aplikoval jsem přidal bílou barvu pomocí Polygon Fill.

Substance Painter - Chocolate Package Fill Layer

Teď bychom mohli přidat našemu obalu alespoň nějaký menší detail. Připravil jsem nám na to obrázek, kde jsem v podstatě vytvořil jenom kroužky a je to png obrázek, takže má na pozadí průhlednost. Tento obrázek si můžete stáhnout zde: Stáhnout. Nyní si tento obrázek přidáme do Substance Painteru, podobně jako jsme předtím přidali Smart Material, akorát ho přidáme jen do tohoto projektu a vybereme že je to textura.

Substance Painter - Add Texture

Když jsme si přidali do projektu nějakou texturu, kterou chceme aplikovat na obal naší čokolády tak musíme vytvořit Paint Layer a v Toolbaru si vybrat nástroj který se jmenuje Projection.

Substance Painter - Projection

Teď si musíme na tento nástroj nastavit nějaký obrázek. Nastavíme ho tak že ho přesuneme z Shelf okna do Properties okna na Base Color. Poté co ho tam přesuneme se nám objeví ve 3D a 2D View. Teď tu popíšu, jak s tímto obrázkem manipulovat:

S + pravé tlačítko myši zvětšení/zmenšení obrázku
S + levé tlačítko myši rotace obrázku
S + prostřední tlačítko myši pohyb obrázkem
S + Shift + Levé tlačítko rotace o 90°
Substance Painter - Projection - Set Texture

Jak budeme mít obrázek nastavený jak potřebujeme, tak přes něj můžeme začít kreslit pomocí levého tlačítka.

Substance Painter - Projection - Painting

Mě se na konci moc nelíbilo, jak tyto kruhy na obalu vypadají, tak jsem ještě zkusil změnit Blending Mode vrstvy na Linear Dodge (Add) a to už se mi líbilo o něco víc.

Substance Painter - Change Layer Blend Mode

Tak a jsme hotovi s naším modelem čokolády. Řekli byste když se podíváte na obrázek níže, že tento objekt má jen 34 polygonů? 🙂

Substance Painter - Finished Chocolate pokračovat na další část